vrijdag 22 januari 2016

Dag 154- training taalvisite

Op maandag 18 januari heb ik mij opgegeven als vrijwilliger voor taalvisite. Diezelfde dag ben ik uitgenodigd voor de training voor deze vrijwilligersfunctie. De training was gisteren. De training was van 9.30-12.00 uur. Normaal ben ik rond 9.15 uur niet buiten. Gisteren wel, en wat er een hoop moois te zien: een prachtige verstilde wereld.

De training was leuk én interessant. In totaal waren er vijf vrijwilligers, de coördinator van dit project én drie afgevaardigden uit Delft. Het project taalvisite vindt zijn oorsprong in Delft. Twee medewerkers uit de bibliotheek in Delft en een ervaren vrijwilligster kwamen vertellen wat dit project inhoudt. Kort gezegd ga je vijftien keer een uur lang bij een gezin op "visite", samen met het kind én de ouders ga je voorlezen of ben je op een andere manier met taal bezig. Het voornaamste doel is om plezier te krijgen in taal, hiermee hopend dat het kind en de ouders (het liefst)  de Nederlandse taal gaan gebruiken, waardoor de Nederlandse taal verbeterd.
Naast veel theorie speelden we ook een spel. Wanneer je op een plaatje kwam mocht je een kaartje pakken met een "wat als" vraag. Deze "wat als" vragen gaven ruimte voor discussie en stof tot nadenken. De "wat als" situaties op het kaartje, kan je namelijk "in het echt" tegenkomen.

Achter de schermen moeten er nog diverse voorbereidingen worden getroffen, wanneer dit is gedaan is de verwachting dat na de voorjaarsvakantie dit project van start gaat. Ik heb er heel veel zin in!

Ondanks dat ik met veel enthousiasme naar huis ging, was ik ontzettend moe. Het vroege opstaan, het iets meer haasten, de nieuwe indrukken en de hoeveelheid informatie kosten mij altijd heel veel energie. Ik was dan ook...
...Uitgeteld!
 
Gelukkig weet ik dit van mezelf, zodoende had ik `s ochtends de basisklusjes al gedaan en verder niets op het programma gezet. Het enige wat `s middags nog op het programma stond was oppassen.
Gelukkig werd dit een hele fijne, rustige middag. De kinderen gunden mij mijn rust. ;-)
 
`s Avonds nam ik écht mijn rust. Het werd een bankhang-avond.
Om jaloers op te zijn... ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten